My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Tuesday, May 16, 2006

Välkommen att spilla kaffe

Jag kände för en förändringen. Gillade inte det kalla vita. Det här bruna känns lite mer som Välkommen att spilla kaffe, ungefär. Det gillar jag. Inte just att spilla kanske.

Jag inventerar bloggar. Det finns de som, i likhet med mig, mest spottar ur sig trivialiteter som egentligen inte har nåt större intresse för nån, knappt en själv. Det har till och med hänt att jag rotat runt i bloggjungeln och hittat bloggar mer meningslösa än min. Sen finns det de som höjer sig över oss andra. En av dem är http://pharoluna.blogspot.com/ som förutsätter viss färdighet i spanska språket. En mexicanska med sinne att hantera ord. Skriver med måntema. Saknas spanskakunskaperna kan man titta på de skumma bilderna som jag inte förstår.
Jag gjorde ett tafatt försök att översätta denna mexicanska som skulle gråta om hon visste hur jag massakerat hennes ord:

Ifall du inte har
glömt mig, måne
Ifall dina ögon
forfarande vakar över mig

Sen körde det ihop sig tyvärr och jag tänker inte återge resten av min översättning.

På svenska finns http://blogg.passagen.se/to.die.for som använder det smarta greppet att skriva ned sina minnen i andra person.

Det är kul att fejka lite med photoshop, ändå gör bilden inte hagen rättvisa

Jag lyssnar igenom bidragen till årets Eurovision. Väldigt blandad kompott (eller komplott som jag skämtsamt har för ovana att säga) som vanligt. Svenska melodifestivalen orkade jag inte bry mig om alls i år. Jag var smått förälskad i Bosninen-Hercegovinas låt förra året. I år också. Att språket är valfritt är ju mer rättvist men gör tävlingen mer ointressant. En tillräckligt bra låt vandrar över alla gränser. Oberoende av språk, politik, kön, klädstil, sexuell läggning, tro, förstånd och diverse andra områden där vissa gärna ritar gränser.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

4:56 AM  

Post a Comment

<< Home