My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Thursday, April 27, 2006

Gässen flytta

Regnet gör mig inte så mycket egentligen. Det är ju inte kallt. Men lite sol kan jag annars gärna stå ut med. Det börjar blomma i lökrabatten. Irisarna lyser blåa.
"Gässen flytta" är egentligen en höstsång för mig men jag kände för att ta med den ändå. Ett av Dan Anderssons alla mästerverk. De första raderna är så närvarande och intensiva att de nästan kryper under huden. Det tycket jag i alla fall. Jag läser dem långsamt och tar in vartenda ord.

När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt
av ensamhetens gråt.
När att leva är att stenar bära

Thorstein Bergmans tonsättning är inte så dum den heller. Men den får ni väl försöka ta reda på själva. Thorsteins CD med Dan Anderssontolkningar har jag redan gjort reklam för tror jag. Jag gör det gärna igen oumbärlig som den är.


Nä nu blommar det

Den är väldigt trösterik, gässen flytta. Utan att vara sådär irriterande sentimental.

När de gamla såren heta tära,
när din kind är vätt av ensamhetens gråt,
när att leva är att stenar bära
och din sång är sorg
som vilsna tranors låt,
gå och drick
en fläkt av höstens vindar,
se med mig
mot bleka, blåa skyn!
Kom och stå med mig
vid hagens grindar,
när de vilda gässen flyga över byn

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

6:30 PM  

Post a Comment

<< Home