My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Tuesday, March 07, 2006

Förförande bouzoukitoner

Jag var på en alldeles underbar konsert med Sofia Karlsson. Tillsammans med tre briljanta musiker framförde hon Dan Andersson. Dan är ju en absolut favorit bland visdiktare. Vid sin alltför tidiga död, 1920 - 32 år gammal, anade han knappast vilka avtryck hans texter skulle göra. Jag älskar hans texter om tvivel, rädsla, kärlek, hårt arbete, utstötta människor och hans naturlyrik. Jag kan identifiera mig i mycket av det han skriver. Han arbetade en tid i Göteborg men längtade ständigt hem till skogarna i Grangärde Finnmark i Dalarna. Jag delar även födelsedag med Dan. Jag baxade in en somrig bild på Sofia här för att lysa upp bloggen lite.

Sofias röst är underbart vacker och säker. Hon trakterar även bouzouki och traversflöjt med bravur. Hon har fört in Dan Andersson i folkmusiktraditionen med finstömda och luftiga arrangemang och blåst nytt liv i Dans poesi. Jag är nästan beredd att placerad henne vid sidan av Thorstein Bergman. Hon fick även en välförtjänt grammis för sin platta. I vår ska hembygdsföreningen bygga en mila. Det byggs en mila var tredje år. I år har jag tänkt vara med i arbetet och få en inblick i Dans arbete som kolare.

Solen skiner vackert och det är en underbar vinterdag. Snart kommer lärkor och trastar med våren. Snart kan vi höra koltrasten sjunga i stora eken vid källorna i Ulriksdals hage.

Dagens ord: Koltrastsång (jaglängtarjaglängtarjaglängtar)

Dagens plats: Vainastranden (det är nåt visst över finnmarksnamnen)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home