My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Tuesday, January 23, 2007

Mormor

Mormor växte upp med sina morföräldrar. I Nystugan i stjärnorpsskogarna. Pappan hade dött några månader innan hennes födsel. Ingen vet riktigt vem han var. Han hette Lundgren. Jag kan inte tänka mig att någon längre har personligt minne av honom, vem än han nu var.
Mormors mor hade nog tänkt ta med sig mormor till Muskö utanför Nynäshamn dit hon flyttade men morfadern sade ”Flickan stannar här” och så fick det bli. Han sade inte så mycket, Oscar, men när han talade så var det nog ingen som sade emot. Jag vet inte hur många av moderns syskon som fortfarande bodde hemma då men sex eller sju kanske. Jag var där några gånger när jag var barn, i Nysugan. Då bodde mormors moster Ester där. Ett riktigt original. Hon var nära 96 när hon dog. Några månader senare dog mormor. Jag kommer ihåg sista gången jag såg henne, för tjugo år sen nu. Hon var märkt av sjukdomen. Inte förstod jag att jag aldrig skulle se henne igen.
Ester har jag bara ett minne av. Hon hörde förskräckligt dåligt och jag fick tacka tre-fyra gånger för 50-öringen (eller vad det var) för att hon skulle höra. Nu är Nystugan ombyggd och jag har fått erbjudande att komma och titta in men jag vet inte. Mamma vill helst inte gå dit. Det är ju inte samma hus längre. Jag nöjer mig nog med att ibland cykla förbi, på stigen från Gruvan.

Jag gick en sen kväll på kyrkogården för lite sen. Det var mörkt och lyktorna kastade ett matt sken över marken, det snöade lätt. Där ligger de alla. Anna, Oscar, mormor, Ester. Jag kände mig väldigt rofylld. På nåt sätt har jag alltid känt mig hemma i de där trakterna. Vid tallarna runt Gruvan, i dalen, ute på piren, på stenhällen vid Skiren, i Bjäsäter.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej, det var trevligt att läsa din blogg. Vi får höras framåt hösten om lingonen

1:42 PM  
Blogger Nat said...

Det rör mig i hjärtat, en sådan historisk berättelse, och vilket underbart kort.

Har du tänkt på, att allt de gjorde, allt som hände dem, våra far och morföräldrar och deras föräldrar har lett till att vi själva befinner oss här idag. Konstig känsla.

Väl mött
Nat

8:01 PM  
Blogger Robert said...

Tack före kommentaren.

Ja, jag tänker på det ibland. Särskilt när det sägs att i ett historiskt perspektiv få händelser har stor betydelse. Men på ett sätt spelar nästan allting roll. Varenda vrickad fot, tappad krona eller vunnen minut kan ha betydelse
och del i vilka vi är idag. Det är verkligen en konstig känsla.

trevligt att se att du är tillbaka

12:20 AM  

Post a Comment

<< Home