My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Tuesday, March 20, 2007

Nobelpriskandidat

Ja, nu frestas du säkert att tänka att jag ska skriva om mig själv och mina litterära bravader. Nejdu.
Joyce Carol Oates och Amos Oz brukar framhållas som lämpliga nobelpriskandidater. Jag tänkte att jag skulle se vad experterna såg i dessa författare. Och det kunde vara kul att ha läst en nobelpristagare innan den tilldelats priset. Det har aldrig hänt i mitt fall. Eller jo, jag såg en pjäs av Pinter innan han tilldelades nobelpriset, det borde räknas. Men det var ju inte för Pinters skull utan för att min store idol Thommy Berggren hade regisserat. Thommy förresten kunde ses i ”Elvira Madigan” på TV häromdagen, det missade du väl inte? Han är verkligen lysande.

Nu tappar jag tråden. Vad jag ville få sagt var att jag nyligen läst ”Våld – En historia om kärlek” av Joyce Carol Oates. En lysande skildring av smärta, skuld, olika sorters rättvisa och mycket annat. Läs den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home