My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Monday, January 23, 2006

Gunnars hus står öde, Nykvarn är förfallet.

När ska jag få total kontroll över min papperssituation? Även om jag gör en rejäl sortering då och då så är högen snart där igen. Djupt rotat sitter detta. Kanske går det att läsa i mitt dna.

Satt och plockade på gitarren och in såg en sak. Jag kanske borde välja ett annat instrument. Måste fixa klarinetten. Fast det är svårt att sjunga till klarinetten. Särskilt om jag spelar på den själv samtidigt.

Någon har brutit upp fönsterluckorna på Bengtssons hus igen. Ja, Bengtssons förresten. Gunnar dog ju 1983 men sånt sitter i. Märkligt att jag kommer ihåg honom. Jag var ju väldigt liten då. Jag var där med morgar en gång och lämnade hans post som morfar gick till honom med den sista tiden. Bengtssons hus ligger 250m ifrån vårt hus på en grusväg men ändå på samma gata, typ, och har samma adress. Detta innebar att en gång när någon av rutorna var sönderslagna kom polisen hit och det är ju alltid kul för grannarna om det står en polisbil på infarten. Hursom helst så ser det förskräckligt ut därinne. Jag gick in i somras. Då hade rutan på baksidan stått sönderslagen i tre månader utan åtgärd. Ja, ingen vill visst hyra längre av förklarliga själ. Någon/några hade roat sig med att riva ut innehållet i vartenda låda. Eldat på golvet och slagit sönder vartenda ruta mot fönsterluckorna. Jag hade inte varit inne sen den där gången 1983. Det var sig inte riktigt likt.

Nedräkningen till OS började ju redan när det förra slutade, 1407 dagar kvar, eller så. Jag vet inte hur naivt positiv min treguldsgissning. Oftast blir det ju högst ett guld i vinterOS men i år talar en del för 2-3 tycker jag.

Hur höga pretentioner har jag? Jag har ju sett filmer, lyssnat på musik, läst grammatik, läst en novell och lånat en dvd med övningar i spanska. Inte för att jag är säker på att denna uppvärmning ger nåt jätte resultat. På onsdag är det upprop och morfars födelsedag. Vi ska fira honom på lördag men jag åker förbi imorgon ändå.

Var inne och kollade lite efter svenskättade kända amerikaner. Det är ju egentligen inte så osannolikt att väldigt många jänkare har svenska anor med tanke på att en miljon svenskar emigrerade. Jag är själv släkt med två amerikanska nobelpristagare, (OBS-det är långt tillbaka och märks inte alls) i fysik och kemi och två skådespelerskor. En okänd som jag inte kommer ihåg vad hon heter vars man regisserat mästerverket djungelGeorge (jag är faktiskt ironisk). Men collast är ju att vara släkt med Signe Hasso. Jaja. Vart tog finska släkten vägen? Vet inte men jag fick ju tag på en ur den grenen. Får väl försöka ringa igen.

Nä, nu ska jag sova och vänta på det där fotovädret.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home