My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Sunday, January 22, 2006

Medmänsklighet? Värdighet?

Jag ska sluta läsa löpsedlar. Jag ska förtränga existensen av..... Ja vad heter de där slaskiga tidningarna som kom ut på kvällarna förr som brukar ha feta löpsedlar där det står "Sexchock" "Katastrof" "Skandal" och andra inadekvata kraftord. Jag har visst redan förträngt. Nä såklart inte.
Jag vet att jag redan gnällt länge på all skandalpress. Nu borde alla som omskrivits eller som har anhöriga som omskrivits i "MAN DÖD .... BALKONG" "KVINNA HITTAD DÖD" osv begära provision. Utan allt rotande i andra stackars eländiga människors privatliv som varken tidningarna eller dess läsare har med att göra, inga nyheter. Flydd är den tid då den minsta gnutta moral kunde gömma sig i nån korridår i dessa redaktioner. Fläska på bara, häng ut de djävlarna. Har man blivit skjuten/hängt sig/kört in i en buske/varit onykter i en krogkö får man skylla sig själv. Har man inte varit alkoholförgiftad så har man varit det ändå. Vi säger det.
Är man inte hotad så skapas ett hot. Eller ett fiktivt hot, som givetvis ger ett sken av att vara reellt.
DÅ: "Aftonbladet behövs om sanningen ska fram"
NU: "Aftonbladet behövs om sanningen ska framkallas"
Men jag är nog dum som ger dem publicitet. De förtjänasr inte ens att bli omskrivna på min fjantiga blogg. Jag ska gå hårdare fram. Jag ska börja uppmana andra människor att bojkotta. Räcker inte det kanske jag kommer se mig själv tvungen att ta till direkta hot. Den här gången vänder vi inte andra kinden till. Snälla, säg att vi inte gör det.

------- ------ ----- ---- --- -- -
Det är något sorgligt över det hela. En gång för inte allt för länge sedan var fotografierna som ligger i kartongen kära ägodelar. De föreställde personer som stod någon nära. Släktingar och vänner. Nu, vad är korten nu? Några bilder i en kartong. de flesta av korten säger mig ingenting. Vilka var de som satt i den där båten i sjön Yngaren någon mil från Nyköping den där dagen? Helga och Erhard? deras barn? Om jag har gissat rätt återstår ändå fyra personer. Lever någon av dem idag? Ja, det tror jag. Men hur ska jag få tag på Harriet? Hon kan säkert berätta vilka de är. Allt är förgängligt och det är väl bara att acceptera antar jag. Även jag. Är du? Det är väl inget att sura över egentligen, bara en anledning att se till att man tar vara på den tid man får. "Livet är för kort för att gullegullas bort" vem var det som sjöng så? Jag minns inte. Men nåt sant är det i tanken.
När jag blir rik ska jag investera i ett digitalt kamerahus så att jag kan koppla på mina objektiv på det. jag villa att det ska bli bra fotoväder så att jag kan gå ut och fota lite. Har laddat två kameror en färg, en svart vit. Nu har jag inget mer att säga.
- Hade du det från början? Frågar säkert någon näsvis person? Det återstår till någon annan att bedömma säger jag lite fegt. Ha det bra där ute. Men ta på dig varmt om öron och fingrar. Lova mig det.
P.S Är det bra eller lite synd att varken Otto Sjöberg eller Linda Skugge läser min lilla moralistiska blogg? Vad tycker du? D.S

0 Comments:

Post a Comment

<< Home