My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Wednesday, January 18, 2006

Mingel, Proportioner, Strömmen och Kjell is back!

Jag var till invigningen av Linköpings nya turistbyrå. En ganska trevlig tillställning. Jag var där som representant för Vreta och våran klosterförening. Delegationen från Vreta minglade i diverse utstyrlslar. Jag bar min gamla vanliga renessansdräkt. Ja min och min. Förresten, appropå inget, vad gör man inte för att synas.

Jag fick en skymt av henne, ja du vet inte vem jag menar men hon har ett ansikte med näst intill perfekta proportioner. Hela hon kanske. När hon gick förbi insåg jag att hon inte är så lång som jag trott. Jag försöker inget säga, bara det. Jag vet ju inte ett skvatt om hennes personlighet/vem hon är/vad hon heter och inte tänker jag ta reda på det. Varför? Det ska jag fundera på, trots att jag helt säkert vet.

Snön yr utanför och jag känner mig lite frusen. Kom att tänka på Waste igår. en mycket speciell man från barndomen borta i Björkängen. Jag bodde ju på andra sidan strömmen då. "på andra sidan strömmen" är förresten ett vanligt begrepp här. Även "på andra sidan kanalen" men det var inte det jag tänkte på.

Waste var en festlig person som alla ungar i kvarteret gick till. Han hade väl inte riktigt vuxit upp och var alldeles full av bus. Ända sedan han släppte ut nå han fångat i råttfällan i konfirmandläsningssalen nån gån på 30-talet så har historierna gått. Han åkte traktor till affären ända tills nån galning körde på honom så att den var obrukbar. Men nu ligger han i familjegraven på F.

Fick ett handskrivet brev igår. Det är ju inte varje dag precis. Det var vänligt av dig Hanna, om du nu har ovett nog att titta in här.

Imorgon är det en stor dag. Ta fram skumpan, ladda bandspelaren (om du inte skrotat den), öppna romburken, ta på smoking/frack/ed, borsta frisyren, ta av ansiktsmasken. Kjell is back. Fråga inte vilken Kjell för då går upp i limningen(underbart uttryck)Alinge såklart. Han är äntligen tillbaka på allvar. Hur länge har man inte väntat? Eldorado är tillbaka i etern. Tack Kjell. Kjell ikväll. Nä, imorgonkväll.

Nu ska jag lägga mig med "Svart asfalt, grönt gräs" som är underbar läsning.

vi hörs, det hoppas jag

1 Comments:

Blogger fika said...

Det känns som om det mesta i mitt liv byggs på drömmar och jag vill mycket ogärna krossa dem. Som när den perfekta människan passerar och jag ler och vet. Den här perfekta människan kommer kanske finnas i mina tankar länge men till slut kommer han bara vara mina egna drömmar och fantasier. Och de håller mycket längre än verkligheten.

1:21 PM  

Post a Comment

<< Home