My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Friday, January 20, 2006

Han kom till vår räddning

Så var han då äntligen åter. Kjell Alinge. Som en räddare, kändes det nästan som. Efter alldeles för lång frånvaro har sr-ledningen äntligen gett honom lite utrymme. Eldorado 22:30-24:00 torsdagar. Programmet från min barndom är tillbaka. Missa inte det. Jag kommer ihåg när jag stod i morfars snickarbod som barn och lyssnade på Kjell. Resultaten av mitt snickeri har knappast gått till historien som mästerverk utan snarare hamnat i någon vedeldad panna.
Kjell däremot han är ju faktiskt legendarisk inom etermediet. Han har varit banbrytande på flera sätt. Dels genom sitt sätt och sina helgalna utfall. Så långt bort man kan komma från mainstream. Musiken är knappast mainsteam heller. Kanske gillar jag den inte alltid. Men att lyssna till Kjell är stor underhållning. Sen är ju rösten otroligt behaglig.

Igår läste jag ut "Svart asfalt, grönt gräs" av Sig Claesson. En läsvärd barndomsskildring. En fin och intressant skildring av Sverige under 30-och 40-talet. kanske tyckte jag att det var extra intressent eftersom hans situation påminde en del om min farfars. Hans föräldrar flyttade också in till Stockholm från landet om än tio år tidigare än författarens. De bodde också på Söder. Farfar dog ju innan jag föddes så jag vet egentligen inte så mycket mer än vad farmor och kyrkoarkiven kan säga. Hans fars släkt är väldigt dunkel. Men det skall väl klarna snart. Om jag hittar en ättling till Ingrid och Nisse så kanske jag kan få veta mer. Eller om jag kan hitta nån kusin till farfar, om de är vid livet. ledtrådarna är väldigt få men det ska gå. Sen kanske jag kan reda ut några frågetecken i lådan med fotografier.

Jag tittar ut genom fönstret och ser snön yra. Jag har alltid gillat det tror jag. Att se snön yra genom fönstret. Ja, snön ska inte yra in genom fönstret, det är blicken som färdas genom fönstret, inte snön. Om du nu skulle ha missuppfattat mig.

Det är ju alltid lika härligt att skotta i snöyran och jag är ju aldrig sen att ta ett nappatag i skyffeln och vräka iväg snön så det yr åt alla håll. Nåja, jag skottade i alla fall. Nu har ju den yrt igen sen länge och jag bör skotta igen imorgon men den dagen den sorgen. Jag har inget emot att skotta. Bra träning.

Min tanke var att lägga in en väldans intressant länk men jag hittade inte vad jag sökte. Det finns kanske inte. Kanske inbillade jag mig det.

Istället tipsar jag om :
http://www.lemarc.se/bandarkivet.php
Dä man kan ladda ner örhängen som "Hålen i himmelens golv", "Just vid den här tiden", "Syster ensam" och "Dom strandsattas vals" missa inte dem. Sen finns det en hel drös andra låtar att ladda ner. Helt gratis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home