My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Wednesday, December 09, 2009

Om septembersol, adventspynt och Bjäsäter

Och visst, självklart är det så, jag tänker tillbaka, tillbaka till den tiden jag alltid återvänder till. Som vore min själ sammankopplad med den tiden, med de platserna och med den jag var då på ett sätt som kan kännas som telepati ibland, som ger mig ångest ibland men oftast stärker den tiden mig. Jag tycker om att resa tillbaka dit. Det kommer jag fortsätta göra i hela mitt liv. Inget kan ta den tiden ifrån mig och jag är helt övertygad att om jag en dag blir senil, går i barndom, kommer jag springa omkring på gatorna där, klättra i träden, som jag sprang och klättrade då. Korpberget, Wastes hage, dungen, Mariakällan och Galtbrovägen är för alltid starkt sammankopplade med den där lille blåögde lintotten jag en gång var. Förresten vet jag inte om han är så avlägsen. Jag tror att han fortfarande bor kvar i mig, jag hoppas det.

Men till skillnad från förut längtar jag inte tillbaka. Jag har ett bra liv, jag är en harmonisk man. Vem hade trott? Nu ser jag bara tillbaka lyckligt nostalgisk i tacksamhet över den barndom jag fick.

Just idag vänder jag även tillbaka till en dag i september i år. Jag stod i Bjäsäter tillsammans med min släkting Klas. För dig som inte är bekant med miljön ligger denna lilla by i ett öppet landskap mitt inne i skogen. Byn där min morfar föddes. Byn han på ålderns höst skrev om och drömde sig tillbaka till. Jag minns att jag inte riktigt ville åka därifrån den där dagen, från det vackra, harmoniska och tysta landskapet till bullret, betongen och röran. Solen sken varm. Vi sade inte så mycket, Klas och jag. Vi bara stod där. Andäktiga tänkandes på alla förfäder som stått där i solen i Bjäsäter en septemberdag nån gång. Det var alldeles tyst och jag tänkte att nu kan höstrusket komma, det skiter jag i.

Ju mer jag tänker på just den känslan ju mer inser jag hur jag hade älskat att växa upp just där. Men så tänker jag att jag ju faktiskt älskade att växa upp där jag växte upp, i Björkängen. Kanske flyttar vi dit en dag, till Bjäsäter, det skulle jag älska. Jag vill gå där som gammal och höra morfars röst i porlet från Skvallerbäcken. Se honom gå bredvid mig på grusvägen upp mot Bjäsäters gamla missionshus där han en gång gick med sin morfar. Känna hans närvaro när jag cyklandes passerar alla hagar, ängar och åkrar han en gång passerade, genade över eller arbetade på.

Nu har vi adventspyntat vår lägenhet för första gången. Vi trivs väldigt bra med det. Man behöver den uppmysningen av tillvaron när det hopplösa novembermörkret sänker sig över tillvaron. Jag lade dock märke till en sak i år ”jag räds inte novembermörkret”. Det var en befriande tanke. Det är inte bara pyntet. Det är hon. Min lilla mynta. Förortstjejen från huvudstaden och pojken från landet. Hur väntat var det då? Inte så värst kanske.

6 Comments:

Blogger Luiza said...

Du beskriver din barndom, din ungdom och din nutid, på ett sätt som fängslar läsaren. Du får en att leva sig in i texten , och föreställa sig en miljö, som är så ljuvlig...

Jag förlåter dig, men bara för att du är den du är! En underbar man , som inte räds novembermörkret, tack vare "din lilla mynta"...
En underbar beskrivning av din underbara fästmö, min underbara vän.

Underbart att ni trivs med ert ny pyntade krypin...

Ha det bra !

Kramar/
Luiza

8:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Greetings

It is my first time here. I just wanted to say hi!

5:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

I'm right here to help get your site off to an incredible begin. Do not be one of those that wished they'd completed it much better the very first time, then consider on the job, and expense, of beginning over. Your web site reflects that which you as well as your company or hobby are all about.

I'm capable to provide low-cost, user-friendly, custom created internet sites for any broad assortment of businesses, organizations and teams.Furthermore, it should not price a fortune to get you started. I will assist guide you via the method and even warn you once i think you might be obtaining in above your head, or past your budget.

Listed below are some hight quality solutions to get a resonable price:

Front-End Development
Custom web site design
Affordable web site design
E-Commerce website design
Corporate Website Design
Innovative website design
Static Web Design
Website maintenance
Web site re-designs
SEO Services
Logo Design

Please look around the site for further information about the [url=http://www.adrianbotea.com]freelance web designer[/url] services that I am able to offer and to see examples of websites that I have designed

--------------------------------

[url=http://www.adrianbotea.com/seo-services][img]http://www.adrianbotea.com/seo-moz.png[/img][/url]

2:47 AM  
Anonymous Anonymous said...


[url=http://www.allvoices.com/contributed-news/13717574-marketing-sacs-fourretout-bien-travailler-a-la-reconnaissance-de-marque-ameliorer][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.tripod.com/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://www.zimbio.com/Shoes+And+Fashion/articles/9blifvnWAP4/Multi+sacs+usage+commerciaux+de+recyclage?add=True][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.webs.com/apps/blog/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiss.smartlog.dk/imprim--guide-poly-cr-ation-sacs-post1251424][b]sac longchamp[/b][/url]

12:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

t Fortunately, retaining the new look of Ugg-Australian boots is not complicated or even difficult. With a little easy care, they will continue to offer the comfort, durability, and luxury for which Ugg footwear is known. First, it's important to decide when and where to wear Ugg-Australian boots.snuggle up with a teddy bear However, there are many fake products on the internet, so one must always buy Uggs made in Australia. Ugg boots Sydney is known for their authenticity and superb comfort. These boots have become a "must have" accessory in the wardrobe of all style-conscious women. [url=http://www.uggsnowbootsclearance.net]Cheap Ugg Boots[/url] If you are buying a pair of Aupie UGG Boots for a gift then you do want to be sure they are authentic or not, please go to our official website to get Aupie Australia Sheepskin UGG Boots. There is no worry about the replica Aupie ugg boots if you get them in our website. The sole of the Aupie UGG boot which should be flexible in the real one but more rigid in the fake. Survey some people in the street, they consider more about fashion items to their friends, practical healthy products for family, special products for their lovers. But they also complaint not have enough time to choose all, they need a product that elegant, health, fashion and popularity. Really have a product that incoluding such functions? Yes, why not think about ? - Elegant From out statistic, Ugg Boots always stand in the top area of luxury item. [url=http://www.uggbootclearance.net]Ugg Boots Outlet[/url] Survey some people in the street, they consider more about fashion items to their friends, practical healthy products for family, special products for their lovers. But they also complaint not have enough time to choose all, they need a product that elegant, health, fashion and popularity. Really have a product that incoluding such functions? Yes, why not think about ? - Elegant From out statistic, Ugg Boots always stand in the top area of luxury item. Uggs absolutely are a reach with all this includes shepherds along with producers to superstars and youngsters. You can find many alternatives throughout ankle joint, mid-calf along with extra tall boots. Whether you might be looking for amount heel shoes or boots or else agency soles, you will discover these kinds of for UGG.While the UGG boots give you the customers together with range about designs, make sure you take a look at the complete collection before 1.

6:14 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello. And Bye.

7:37 AM  

Post a Comment

<< Home