My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Friday, March 30, 2007

Björkängen del 3

Det var nog vår, tror jag. Jag och Matte satt i Wastes tv-rum. Lili & Sussie på teven. De var visst populära en gång i tiden. Jag kommer inte ihåg vem av dem Waste tyckte var snyggast trots att han sade det den där dagen, nån gång under tidigt 80-tal. Kanske var det vår. Jag kan själv inte minnas vem som var Lili och vem som var Sussie. Det kom bara 4-5 personer på Wastes begravning. Konstigt, med tanke på hur många som brukade springa hos honom. Alla björkängenungarna kom dit, så vill jag minnas att det var. Till och med T och C var där. Om än inte omtyckta av alla andra ungar. Han var en liten busunge, Waste. Fortfarande när jag var barn. Hur gammal var han då? Över 70 skulle jag tro. Nu ligger Waste i familjegraven, nästan nere vid dammen. Jag brukar tänka på honom när jag går förbi graven om somrarna. Jag undrar vem som bor i hans stora hus nu. Jag har inte åkt förbi det på flera år tror jag. Det är så mycket som är förändrat nu. Lekparken dit jag smet genom staketet, kröken där jag cyklade omkull och fick sy två stygn i pannan, Manne i Ångcentralens hus är utbytt mot ett stort och vräkigt hus med märklig arkitektur, Wastes hage är bebyggd och vårat gamla hus är ommålat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home