My Photo
Name:
Location: Linköping, Östergötland, Sweden

Jag är en 25-årig språkstuderande östgöte som gillar snällhet, fyrar, minnen och ljudet av när mamma stryker.

Monday, June 18, 2007

Eftermäle

Har suttit och läst igenom gamla dödsrunor över diverse folk. Vad ska en annan bli ihågkommen för? ”Östergötlands siste byfåne avled på söndagen vid en ålder av 95 år” Skulle det kunna vara jag? ”hans yrkesverksamma liv väcker ingen större vördnad, han största värv var med den värdighet han frambar byfånearvet. Ett arv han får bära med sig i graven om vilket hans hembygds söner och döttrar ska bära vittnesbörd i generationer.” Nej, det blir nog inte så. Hoppas jag. Man vill ju inte att byfånarnas ska dö ut.

Jag tänkte på hur mycket skit man pratar. Hur ofta säger man saker som verkligen betyder något? Jag funderade på om någon nångonsin kommer citera mig. Kommer nån tycka att jag sagt nåt riktigt bra. Nåt i stil med:
- Han (jag) sade ”Allting är relativt utom kvinnors vilja att krångla till allting” (det har jag aldrig sagt)
Eller varför inte:
- Han (jag) sade ”Det är så svårt att laga paj, hur mycket man än lagar den är den ju alltid paj”
Ännu hellre:
- Han (jag) sade ”Jag kommer ihåg dina anletsdrag i kvällssolen, innan den gick ned bakom Anderna och fick ditt ansikte att nästan skimra, gyllene.” Men det har jag ju aldrig sagt så hur skulle nån kunna citera det? Men som jag tänkte det den där gången i kvällssolen.



Vissa ristar sina namn i trädets bark för att göra sig odödliga.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Grevinnan av Maritza sitter på sin brits och kräver att kaviaren levereras snarast. Ofelia Putsadel påskinar att denna blogg kan lida av tveksam uppdateringsfrekvens men reserverar sig med att det kan ha & göra med en onykter keps.
/
Mvh Alfred von Vådaskott

8:11 PM  

Post a Comment

<< Home